GPS - Ή στραβός είν' ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουμε!
Η χρήση του συστήματος GPS έχει γίνει πλέον μέρος της καθημερινότητάς μας. Είτε ταξιδεύουμε με το αυτοκίνητο είτε κάνουμε πεζοπορία στο βουνό, είτε πάμε για ψάρεμα με τη βάρκα, μια συσκευή GPS ή αλλιώς Navigator είναι απαραίτητη για να μη χαθούμε! Τα τελευταία χρόνια μάλιστα έχουν εμφανιστεί πολλές εφαρμογές GPS για κινητά, οπότε ο καθένας μπορεί να έχει τον "πλοηγό" στο τηλέφωνό του. Είναι όμως αυτό αρκετό για να βρεί κάποιος το δρόμο του ή τουλάχιστο να μη χαθεί; Η απάντηση είναι σαφώς όχι!
Πριν ασχοληθούμε με αξιολογήσεις λογισμικών, παράπονα και καλές πρακτικές ας δούμε πως λειτουργεί το σύστημα αυτό. Το GPS βασίζεται σε δορυφόρους οι οποίοι κινούνται σε συγκεκριμένες τροχιές γύρω από τη Γη.
Οι δορυφόροι αυτοί εκπέμπουν προς τη Γη σήματα στα οποία εμπεριέχονται οι θέσεις τους και η ακριβής ώρα αποστολής του κάθε σήματος. Ο δέκτης συγκρίνει την ώρα που έλαβε το σήμα με την ώρα αποστολής και υπολογίζει την απόστασή του από τον κάθε δορυφόρο. Χρειάζονται τρεις τουλάχιστον δορυφόροι για να υπολογιστεί η θέση, ενώ με τέσσερις και πάνω έχουμε υψηλή ακρίβεια. Επομένως η συσκευή GPS λαμβάνει σήματα, ΔΕΝ εκπέμπει! Άρα έχει σημασία να μην υπάρχουν ψηλά εμπόδια τριγύρω μας, ενώ από την άλλη εξοικονομείται ενέργεια αφού η λήψη είναι πιο εύκολη πάντα. Να σημειωθεί εδώ ότι υπάρχουν και άλλα συστήματα προσδιορισμού της θέσης όπως το GLONASS και το Galileo.
Το navigator είναι η συσκευή η οποία λαμβάνει τα σήματα από τους δορυφόρους και τα επεξεργάζεται. Οι συσκευές αυτές μπορεί να είναι αποκλειστικές για τη χρήση αυτή ή συσκευές γενικής χρήσης όπως τα κινητά τηλέφωνα, στις οποίες εγκαθιστούμε μία εφαρμογή πλοήγησης.
Σε όλες τις περιπτώσεις υπάρχει το υλικό, το λογισμικό και ένα σύστημα χαρτών από το οποίο αντλούνται δεδομένα, ώστε να μπορεί να προβάλλεται πάνω σε αυτούς η θέση μας που υπολογίζεται από τους δορυφόρους και η διαδρομή που ζητάμε να μας προσδιορίσει ο πλοηγός. Το πόσο ακριβές και χρήσιμο θα είναι το αποτέλεσμα εξαρτάται από το συνδυασμό λογισμικού και χαρτών και όχι τόσο από τη ποιότητα της συσκευής.
Τι γίνεται με τους Χάρτες;
Στο άκουσμα της λέξης χάρτες το μυαλό των περισσότερων πηγαίνει κατευθείαν στο Google Maps, αφού πλέον υπάρχει σε όλα τα κινητά και από τη στιγμή πού είμαστε συνεχώς σχεδόν συνδεδεμένοι στο δίκτυο τους χρησιμοποιούμε κατά κόρον. Υπάρχουν όμως και άλλοι χάρτες πού χρησιμοποιούνται από τις συσκευές πλοήγησης, είτε δωρεάν είτε επί πληρωμή, όπως οι χάρτες OSM (Open Street Map), οι TomTom, οι Garmin κλπ.
Οι χάρτες αυτοί στην ψηφιακή τους μορφή δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένα σύνολο συντεταγμένων και στοιχείων τα οποία οι συσκευές GPS, τα κινητά και οι υπολογιστές μας τα παρουσιάζουν ανάλογα με το λογισμικό που τρέχουν. Όσον αφορά την πλοήγηση σε κάθε χάρτη μας ενδιαφέρουν τρεις σημαντικοί παράγοντες:
α) Πόσο λεπτομερές, ενημερωμένο και σωστά αξιολογημένο είναι το οδικό δίκτυο.
β) Η γεωμορφολογία, δηλαδή λίμνες, ποτάμια, βουνά, πεδιάδες, δάση, παραλίες, οικισμοί, πλατείες κλπ.
γ) Τα σημεία ενδιαφέροντος (POI), δηλαδή καφέ, μπαρ, εστιατόρια, σούπερ μάρκετ, σταθμοί μετρό και τρένων, αεροδρόμια, λιμάνια, υπηρεσίες, και φυσικά τα αξιοθέατα.
Δυστυχώς οι περισσότεροι χρήστες των navigators, θεωρούν ότι το GPS είναι ο απόλυτος οδηγός και ακολουθούν τυφλά τη φωνή της συσκευής ή περιμένουν πως θα κάνει ότι του ζητήσουν. Έτσι βρίσκονται συχνά προ εκπλήξεων βιώνοντας τα επακόλουθα που είναι ταλαιπωρία, θυμός και απογοήτευση. Αν και στην περίπτωση αυτή ισχύει το ότι πληρώνεις παίρνεις, εντούτοις δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πρόκειται για ένα μηχάνημα το οποίο τρέχει κάποιο λογισμικό, επομένως μπορεί να κάνει λάθη όσο ακριβό και να είναι.
Η έκφραση “με πήγε από τα χωράφια” είναι πάρα πολύ συχνή, ενώ υπάρχουν και ακραίες περιπτώσεις στις οποίες ο ταξιδιώτης βρίσκεται ξαφνικά σε εντελώς διαφορετικό μέρος από αυτό που είχε σκοπό να πάει. Σε πολλές περιπτώσεις έχει τύχει ο οδηγός να πληρώσει βαρύ πρόστιμο επειδή εισήλθε σε απαγορευμένη περιοχή ή ακόμη και εμπλοκή σε ατύχημα εξαιτίας κάποιου λάθους του πλοηγού. Και τι γίνεται όταν η συσκευή χαλάσει ή δε βρίσκει σήμα;
Πρέπει λοιπόν να συνειδητοποιήσουμε ότι το GPS Navigator είναι ένα βοήθημα που το χρησιμοποιούμε ως προέκταση των κλασσικών και ηλεκτρονικών χαρτών, για να εκτιμήσουμε την κατάσταση και να χαράξουμε πορεία, όχι για να βάλουμε απλά έναν προορισμό και να περιμένουμε να πάρει για μας αποφάσεις το μηχάνημα ακολουθώντας το τυφλά. Οι περισσότερες εφαρμογές GPS για κινητά και ιδίως οι δωρεάν, λειτουργούν πολύ καλά σε επίπεδο εθνικών οδών ή μεγάλων πόλεων.
Όταν όμως κινούμαστε σε επαρχιακό δίκτυο ή σε κάποια περιοχή off the beaten track, τότε δεν είναι να αφήνει τη τύχη του κανείς στην "κρίση" ενός μηχανήματος. Συνήθως επειδή η προεπιλογή είναι από τον πιο σύντομο χρονικά δρόμο, το λογισμικό αποφασίζει να σε πάει από κάποια παράκαμψη ή μέσα από το χωριό για να κερδίσει ένα λεπτό, οπότε δεν θέλει πολύ να βρεθεί κανείς "στα χωράφια". Εδώ είναι που πρέπει να επέμβει ο ανθρώπινος παράγοντας και να πάρει την απόφαση. Αυτό όμως συνεπάγεται και μια ανάλογη προετοιμασία με επιλογή ενδιάμεσων σημείων διέλευσης ή έστω να σταματήσουμε κάπου, να ελέγξουμε τη διαδρομή και να επαναπροσδιορίσουμε τη πορεία και τα κριτήρια που έχουμε βάλει στο navigator.
Η επιλογή του κατάλληλου navigator ή της εφαρμογής για κινητό δεν είναι και τόσο εύκολη υπόθεση ιδίως όταν εμπλέκεται και ο παράγοντας κόστος. Αν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα τότε η επιλογή του GPS navigator είναι μονόδρομος, αφού δεν έχουμε παρά να εξετάσουμε τα χαρακτηριστικά των επωνύμων συσκευών και να επιλέξουμε αυτή που μας ταιριάζει καλύτερα ως προς τις δυνατότητες και το κόστος. Σε αυτό τον τομέα κυριαρχεί η Garmin, με τις MLS και TomTom να ακολουθούν. Επειδή όμως ο μέσος Έλληνας οδηγός έχει την γνωστή τάση (όπως και σε πολλές άλλες πτυχές της ζωής του) να επιζητά το καλύτερο, το πιο αξιόπιστο αλλά και το πιο φθηνό προϊόν, οι περισσότεροι κατεβάζουν μία δωρεάν εφαρμογή GPS στο κινητό τους ή σε ένα tablet και βασίζονται σε αυτή, συνήθως επειδή έχουν ακούσει κάτι από κάποιο γνωστό τους.
Κάτι που πρέπει να λάβετε σοβαρά υπόψη είναι η offline δυνατότητες του πλοηγού, διότι δεν είναι σίγουρο ότι θα έχετε πρόσβαση στο ίντερνετ από οποιαδήποτε σημείο ή ακόμη και σε ολόκληρες χώρες. Η online χρήση έχει νόημα όταν θέλουμε να έχουμε πληροφορίες για τη κίνηση, μια υπηρεσία που είναι διαθέσιμη για συγκεκριμένες πόλεις και περιοχές. Σε αυτή τη περίπτωση το Google Maps κατέχει τα σκήπτρα.
Μετά από δοκιμές που κάναμε στα ταξίδια μας με αυτοκίνητο στην Ευρώπη καταλήξαμε στις παρακάτω gps android apps, οι οποίες ανάλογα με τις απαιτήσεις που έχει ο καθένας μπορούν να ανταποκριθούν ικανοποιητικά στις ανάγκες και φυσικά λειτουργούν και εκτός δικτύου. Πατώντας σε κάθε μία μεταβαίνετε στο αντίστοιχο άρθρο αξιολόγησης.
Διαβάστε αξιολογήσεις με τα υπέρ και τα κατά για περισσότερες GPS εφαρμογές πατώντας ΕΔΩ.
Πολλές δωρεάν και επί πληρωμή εφαρμογές για κινητά προέκυψαν πολύ κατώτερες των προσδοκιών με βάσει το τι είχαμε ακούσει από άλλους. Το να σου δείχνει τρισδιάστατα τα κτίρια για παράδειγμα, μπορεί να είναι εντυπωσιακό και χρήσιμο για κάποιον που κινείται στην Βιέννη αλλά τι να το κάνεις όταν χρειάζεσαι το δρομάκι στη Σλοβακία και δεν το έχει, ή όταν αντιλαμβάνεται τη λάθος στροφή που πήρες μετά από λίγο; Επομένως αν θέλετε να επιλέξετε το καλύτερο χωρίς να πληρώσετε πολλά ή να είναι δωρεάν, τότε προσδιορίστε πρώτα ποιες είναι οι ταξιδιωτικές σας ανάγκες και αφού δοκιμάσετε μερικά επιλέξτε.
Στα ταξίδια μας χρησιμοποιούμε χρόνια τώρα το MapFactor σε συνδυασμό με το Google Maps για πληροφορίες κίνησης όταν υπάρχει σύνδεση στο ίντερνετ μέσω δεδομένων κινητής τηλεφωνίας. Ο λόγος που επιλέξαμε την εφαρμογή στο κινητό είναι κυρίως η φορητότητα, σε αντίθεση με μια αποκλειστική συσκευή πλοήγησης που θα ήταν μόνιμα στο αυτοκίνητο. Η εφαρμογή διαθέτει τους δωρεάν χάρτες OSM, ενώ δίνει τη δυνατότητα αγοράς και χρήσης των χαρτών της Tomtom (24€ αρχική αγορά για όλη την Ευρώπη και 12€ σε κάθε ανανέωση, όποτε θέλετε) που είναι από τους πιο ακριβείς και λεπτομερείς που κυκλοφορούν όσον αφορά τα οδικά δίκτυα. Αν και δεν μπορούμε να πούμε ότι η οθόνη παρουσίασης του MapFactor είναι από τις καλύτερες, εντούτοις έχει ένα πολύ καλά σχεδιασμένο, εργονομικό και εύκολο στη χρήση μενού που επιτρέπει άμεσες παρεμβάσεις. Ένα άλλο πολύ χρήσιμο χαρακτηριστικό είναι το ότι μπορεί κάποιος να σχεδιάσει τη διαδρομή από πριν να την ελέγξει και να την αποθηκεύσει βάζοντας οποία ενδιάμεσα σημεία διέλευσης επιθυμεί. το πρόγραμμα. Επίσης δίνει τη δυνατότητα να αλλάζει ο χρήστης τα κριτήρια επιλογής δρόμου πολύ εύκολα.
Σαν δεύτερο (backup) λογισμικό θα προτείναμε το Sygic το οποίο έχει πολύ ωραίο περιβάλλον, είναι αρκετά ακριβές, αλλά υπολείπεται στη λεπτομέρεια των χαρτών ιδίως σε επαρχιακές διαδρομές. Το Maps.me, το οποίο σαν navigator στο δρόμο (για την Ευρώπη) δεν λέει και πολλά πράγματα, μας βγήκε πολύ χρήσιμο στη πεζοπορία στη πόλη και στην offline αναζήτηση σημείων ενδιαφέροντος και την καταχώρηση νέων. Είναι το μόνο που δίνει τη δυνατότητα χρήσης kmz αρχείων ώστε να μπορεί κάποιος να μεταφέρει σημεία ενδιαφέροντος από το Google My Maps και αντίστροφα. Επίσης δοκιμάσαμε το Tomtom Go (20€ ετησίως) το οποίο ήταν πολύ ακριβές αλλά όχι τόσο εύχρηστο. Ακολουθούν το Waze και το HERE WeGo τα οποία είναι αρκετά αξιόπιστα, αλλά δεν προτείνονται για απαιτητικούς χρήστες. Το Google Maps τέλος αν και μπορεί να χρησιμοποιηθεί offline με χάρτες που έχουμε κατεβάσει, δεν μας ικανοποίησε σαν navigator.
Κλείνοντας αυτή τη παρουσίαση, ελπίζουμε ότι έγινε κατανοητό πως ο "γιαλός" είναι μια χαρά και άρα πρέπει να προσέχουμε πως "αρμενίζουμε". Δεν αφηνόμαστε στο πλοηγό και δε περιμένουμε τα πάντα από αυτόν, αλλά προετοιμαζόμαστε και ερευνούμε τα πιθανώς δύσκολα σημεία των διαδρομών από πριν! Είμαστε στη διάθεσή σας μέσω της σελίδας Caravani και της ομάδας Caravani Club, για οποιαδήποτε βοήθεια και συμβουλή!