Εύζωνοι ή Πάτρα - Από που πάνε για το Παρίσι;


Ταξίδι με αυτοκίνητο στην Ευρώπη! Να ξεκινάς από εδώ και να περιδιαβαίνεις σε γνωστά και άγνωστα μονοπάτια της γηραιάς, αξία ανεκτίμητη! Για πολλούς μια σχετικά εύκολη υπόθεση, αλλά για τους περισσότερους από δύσκολο έως αδύνατο. Πέρα όμως από το ταξίδι αυτό καθαυτό, ένα σημείο που προβληματίζει (ή θα έπρεπε) είναι από ποιο συνοριακό σημείο θα βγει εκτός χώρας ο ταξιδεύων. Για τους τους κατοίκους του βορρά τα πράγματα είναι πιο απλά αφού τα σύνορα είναι δίπλα, όμως όσο πάμε νοτιότερα το θέμα γίνεται πιο σοβαρό για τους επίδοξους roadtripers.

Συνοριακοί Σταθμοί και Λιμάνια

Στο πλαίσιο μιας ευρύτερης άγνοιας για την οδική (αλλά και κοινωνική, πολιτισμική, κλπ.) κατάσταση των βόρειων γειτόνων μας, η οποία συντηρεί απόψεις που φέρουν τη Σερβία π.χ. να είναι πίσω από το κόσμο, μαζί με ένα φοβικό σύνδρομο για αυτά τα μέρη, κατάλοιπο της εποχής της Γιουγκοσλαβίας και φυσικά την πανάκριβη πλέον διαδρομή μέχρι τη Θεσσαλονίκη, η λύση της “διαφυγής” στην Ευρώπη από το λιμάνι της Πάτρας με πλοίο μέσω Ιταλίας μοιάζει σαν η πλέον δόκιμη, για να μη πούμε η μοναδική! Η μήπως όχι; 
Ας δούμε αναλυτικά πως έχει η κατάσταση. Για κάποιον που θέλει να περιηγηθεί στη κεντρική και νότια Ιταλία για παράδειγμα, η μετάβαση στην Ιταλία με πλοίο από τη Πάτρα η την Ηγουμενίτσα έστω, είναι μονόδρομος! Από τη Φλωρεντία όμως και επάνω οι επιλογές είναι περισσότερες! Για όσους δεν γνωρίζουν, το τμήμα της βασικής οδικής αρτηρίας Ε75 από τους Ευζώνους μέχρι πριν τη Νις της Σερβίας που μέχρι πρότινος ήταν προβληματικό, είναι πλέον σύγχρονος αυτοκινητόδρομος ταχείας κυκλοφορίας μειώνοντας κατά πολύ τους χρόνους μετάβασης στο Βελιγράδι που είναι κομβικό σημείο για τα οδικά ταξίδια (βλ. βίντεο).

Η επιλογή εναλλακτικών συνοριακών περασμάτων προς Κροατία και Ουγγαρία, στα οποία η κίνηση είναι μειωμένη έως ελάχιστη, εξοικονομεί και άλλο πολύτιμο χρόνο  και βοηθάει στην αποφυγή εκνευρισμού και δυσαρέσκειας. Τα ίδια ισχύουν σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό και για τις διελεύσεις μέσω Αλβανίας και Βουλγαρίας στις οποίες δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, σύμφωνα με την προσωπική εμπειρία αλλά και τη μαστυρία των αναγνωστών μας. Βέβαια, ο τρόπος εισόδου και εξόδου από τη χώρα μας εξαρτάται  και από τα ταξιδιωτικά σχέδια του καθενός, το μπάτζετ που διαθέτει, ακόμη και από τη χρονική περίοδο που επιλέγει για το ταξίδι του, δεδομένου ότι τα ακτοπλοϊκά ναύλα διαφοροποιούνται κατά περιόδους και  ανάλογα με το αν μεταβαίνει κάποιος στην Ιταλία ή επιστρέφει από αυτή. Έτσι για παράδειγμα μπορεί να πάει από τη μια οδό και να γυρίσει από την άλλη ή ανάποδα.


Ας πάμε από την ΑΘΗΝΑ στο ΠΑΡΙΣΙ λοιπόν 

Στη παρακάτω υπόθεση εργασίας συγκρίνουμε τους διαφορετικούς “δρόμους” μέσω των οποίων κάποιος μπορεί να μεταβεί από την Αθήνα στο Παρίσι. Το μοντέλο μας αφορά 4 άτομα σε ένα αυτοκίνητο που ταξιδεύουν στις αρχές Ιουλίου και υπολογίζονται μόνο τα οδικά ή/και τα ναυτιλιακά έξοδα μετάβασης. Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να επιλέξει καμπίνα στο πλοίο ή/και καταλύματα για ξεκούραση στο οδικό τμήμα της διαδρομής. Ο σκοπός της ανάλυσης είναι να σας βοηθήσει να κάνετε του δικούς σας υπολογισμούς παρά να καταδείξει ποιος τρόπος είναι καλύτερος, αφού στη τελική ένα road trip είναι πολύ πιο σύνθετο από μια απλή μετάβαση όπως αυτή που περιγράφουμε παρακάτω, μιας και μετράει πρωτίστως το τι θέλει ο καθένας, πόσα μπορεί να ξοδέψει και φυσικά ποιο είναι το επίπεδο άνεσης που επιθυμεί. 

1) Από το συνοριακό σταθμό των Ευζώνων
    
Σαφώς περισσότερα χιλιόμετρα και χρόνος οδήγησης, με ένα ελκυστικά μικρότερο κόστος ως αντιστάθμισμα από την άλλη. Αν οδηγούν πολλοί εναλλάξ τότε είναι πιο εύκολα τα πράγματα. Στις εικόνες παρακάτω βλέπετε τις εναλλακτικές διαδρομές μέσω Σερβίας. Αν πατήσετε πάνω σε κάθε μία μεταβαίνετε στον αντίστοιχο χάρτη Google Maps, οπότε μπορείτε να κάνετε ζουμ και να την εξετάσετε διεξοδικά.
Διαδρομή Α - Μέσω Βιέννης & Νυρεμβέργης

Διαδρομή Β - Μέσω Ζάγκρεμπ & Μονάχου

Διαδρομή Γ - Μέσω Λιουμπλιάνας & Μιλάνου
Στον πίνακα βλέπετε τις διαδρομές με τα αντίστοιχα κόστη. Για τον υπολογισμό του οδικού κόστους χρησιμοποιήθηκε η πλατφόρμα  
                    https://www.viamichelin.com/

ΑΘΗΝΑ – ΠΑΡΙΣΙ   (Μέσω Σερβίας)
Α
Β
Γ
ΑΘΗΝΑ
ΑΘΗΝΑ
ΑΘΗΝΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΒΕΛΙΓΡΑΔΙ
ΒΕΛΙΓΡΑΔΙ
ΒΕΛΙΓΡΑΔΙ
ΒΙΕΝΝΗ
ΛΙΟΥΜΠΛΙΑΝΑ
ΛΙΟΥΜΠΛΙΑΝΑ
ΝΥΡΕΜΒΕΡΓΗ
ΜΟΝΑΧΟ
ΜΙΛΑΝΟ
ΠΑΡΙΣΙ
ΠΑΡΙΣΙ
ΠΑΡΙΣΙ
2930 km
2860 km
2950 km
340 €
390 €
510 €

Για να υπολογίσετε το κόστος από τη Θεσσαλονίκη αρκεί να αφαιρέσετε το αντίστοιχο κόστος διαδρομής που εκτιμάται σε 80 € περίπου. 

2) Από το Λιμάνι της Πάτρας

Λιγότερα χιλιόμετρα και οδήγηση, ύπνος στο πλοίο ώστε την άλλη μέρα να οδηγήσετε ξεκούραστοι, αλλά από την άλλη αρκετά υψηλό κόστος αν υπολογίσετε και την καμπίνα, η οποία είναι και προυπόθεση για μια άνετη διανυκτέρευση. Στις εικόνες παρακάτω βλέπετε τις εναλλακτικές διαδρομές μέσω Σερβίας. Αν πατήσετε πάνω σε κάθε μία μεταβαίνετε στον αντίστοιχο χάρτη Google Maps, οπότε μπορείτε να κάνετε ζουμ και να την εξετάσετε διεξοδικά.
Διαδρομή Δ, Ε - Μέσω Ιταλίας & Γενεύης

Διαδρομή Ζ, Η - Μέσω Ιταλίας & Βασιλείας


Στον πίνακα βλέπετε τις διαδρομές με τα αντίστοιχα κόστη.


ΑΘΗΝΑ - ΠΑΡΙΣΙ
Δ
Ε
Ζ
Η
ΑΘΗΝΑ
ΑΘΗΝΑ
ΑΘΗΝΑ
ΑΘΗΝΑ
ΠΑΤΡΑ
ΠΑΤΡΑ
ΠΑΤΡΑ
ΠΑΤΡΑ
Πλοίο (180 €) 17:00 - 09:00
Πλοίο (260 €) 17:00 - 14:00
Πλοίο (180 €) 17:00 - 09:00
Πλοίο (260 €) 17:00 - 14:00
ΜΠΡΙΝΤΙΖΙ
ΑΝΚΟΝΑ
ΜΠΡΙΝΤΙΖΙ
ΑΝΚΟΝΑ
ΒΑΣΙΛΕΙΑ
ΒΑΣΙΛΕΙΑ
ΜΙΛΑΝΟ
ΜΙΛΑΝΟ
ΠΑΡΙΣΙ
ΠΑΡΙΣΙ
ΠΑΡΙΣΙ
ΠΑΡΙΣΙ
2060 km
1480 km
2060 km
1490 km
510 €
510 €
580 €
580 €

Η μετάβαση μέσω Ηγουμενίτσας στο Μπρίντιζι και στη συνέχεια μέσω Ιταλίας και Βασιλείας κοστίζει 560€. Οι τιμές των ακτοπλοϊκών γραμμών υπολογίστηκαν με βάση τη παρακάτω σελίδα. Οι καμπίνες κοστίζουν από 110€ έως 540€ (τετράκλινη εσωτερική) ανάλογα με το δρομολόγιο και την εταιρεία.


Για τα καταλύματα υπολογίστε περίπου 75€  για τετράκλινο δωμάτιο σε ξενοδοχείο ή σπίτι που θα φιλοξενεί τέσσερα άτομα άνετα (με πάρκινγκ), τα οποία θα βρείτε στις παρακάτω σελίδες:

      https://www.booking.com/          

      https://www.airbnb.gr/


Οι υπολογισμοί έγιναν στις αρχές του Φεβρουαρίου του 2020  και το τονίζουμε διότι πετυχαίνετε πολύ καλές εκπτώσεις αν κάνετε κράτηση νωρίς. Επίσης διευκρινίζουμε ότι τα ποσά που προέκυψαν από την έρευνά μας είναι ενδεικτικά και ενδέχεται να αλλάξουν ακόμη και μέχρι να διαβάσετε αυτό το άρθρο ή αργότερα. 

Συμπεράσματα 

Αυτό που φαίνεται από τα νούμερα, είναι ότι ο "νικητής" από οικονομικής πλευράς είναι η οδική Διαδρομή Α μέσω Βιέννης που κοστίζει μόνο 340€. Επίσης, είτε κάποιος πάει από την Αθήνα στο Παρίσι μέσω Βελιγραδίου και βόρειας Ιταλίας (Διαδρομή Γ), είτε ακτοπλοϊκώς από Πάτρα και μετά μέσω Μιλάνου και Βασιλείας (Διαδρομές Δ,Ε) το κόστος είναι το ίδιο (510€). Αν πάλι επιλέξετε το Μπρίντιζι ή την Ανκόνα ως λιμάνι αποβίβασης το κόστος δεν επηρεάζεται αφού η διαφορά είναι μόνο στην ώρα άφιξης. Η μετάβαση από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας στην Ιταλία προσφέρει τον λιγότερο χρόνο ταξιδιού εν πλω, αλλά προσοχή στη συνέχεια αποφύγετε να πάτε μέσω Μιλάνου και Γενεύης γιατί στα 560€ θα προστεθούν και τα 70€ που είναι η διαφορά με την άλλη διαδρομή από Βασιλεία, άρα φτάνουμε τα 630€
Αν τώρα θέλετε να υπολογίσετε το κόστος καταλυμάτων για στάσεις ξεκούρασης, τότε λάβετε υπόψη ότι θα χρειαστείτε τουλάχιστο δύο διανυκτερεύσεις αν πάτε απο Ευζώνους (π.χ. Βελιγράδι και Ρέγκενσμπουργκ ή Μόναχο), ενώ ακτοπλοϊκώς αφού η μία διανυκτέρευση θα είναι εν πλω θα χρειαστείτε τουλάχιστο άλλη μία στο δρόμο (π.χ. Μιλάνο). 

Ο καθένας θα σταθμίσει τι τον συμφέρει από πλευράς χρόνου, αποστάσεων, οδήγησης και κυρίως από το ποιος είναι ο σκοπός του ταξιδιού του, τι θέλει να δει στο δρόμο του και κατά πόσο τα σηκώνει όλα αυτά το βαλάντιό του, οπότε θα καταλήξει στο συνδυασμό στον οποίο ο λόγος ΑΝΕΣΗ / ΚΟΣΤΟΣ είναι ο καλύτερος για αυτόν. 

Πάρτε τη σωστή απόφαση και ΚΑΛΟ ΣΑΣ ΤΑΞΙΔΙ.

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Κίνηση στα σύνορα των βαλκανικών χωρών

Βινιέτες & Διόδια - Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε!